Monday, April 27, 2009

Etika berpakaian perlu pada tempatnya..........

Aduh hai………………………………………….

Sebagai seorang yang aktif dalam Community Servicing, antaranya ialah PIBG, saya kadang – kadang berasa amat pelik dengan pemakaian para pegawai kerajaan kita terutamanya yang pergi ke akar umbi.

Semalam kami mengadakan program peringkat Sekolah yang dirasmikan oleh seorang pegawai tinggi pelajaran diperingkat negeri. Beliau hadir dengan memakai Lounge Suit (bahasanya mudahnya ialah Coat). Malahan wakil pegawai pelajaran daerah & Guru Besar juga turut memakai Coat. Yang saya kurung faham ialah program ini merupakan program diperingkat akar umbi, pakaian yang dipakai haruslah lebih bersesuaian. Pemakaian baju batik dilihat amat bertepatan. Saya pun berbaju batik juga.

Mungkin ada kod pakaian yang mesti dipatuhi oleh pegawai tersebut oleh para Menteri & para pegawai kanan yang lain. Tapi Negara Afrika aje yang suka para Menterinya & pegawai kanan bercoat hatta ditengah – tengah kepanasan! Janganlah kita mengikutnya membuta tuli.

Kod etika berpakaian para Menteri & pegawai kerajaan Malaysia kena diubah serta disesuaikan ikut keadaan.

Bila turun ke akar umbi kenalah memakai pakaian yang tidak terlampau formal. Program – program yang dianjurkan diperingkat Sekolah sangat wajar pemakaian batik diutamakan. Memakai Coat harus dibuat ditempat lain bukannya program melibatkan akar umbi.

Berubah kenalah berubah dengan betul!

No comments: