Monday, October 26, 2009

Sumbanglah dimana perlu…………(Eloklah jadi HANTU RAYA yang menyumbang)

Sudah biasa didengari atau bilamana individu dalam masyarakat berkata – kata bahawa dia tu gila kuasa….., semuanya dia nak bolot….., mulutnya bising………. asyik dia aje dimana – mana…. dah tak ada orang ke… dia lagi! Sampai mendidih telinga bila mendengarnya. Sampai hari ini pun begitu! Aduhhhhhhh.

Sebenarnya individu yang dimaksudkan / dikatakan sebagai begitu begini ialah orang yang mahu memimpin / membantu dalam gerakan bermasyarakat. Cuma malangnya individu tersebut robust! Jadi dikata, diumpat keji dengan pelbagai cemuhan.

Individu dalam masyarakat yang mengata begitu begini tu buat apa? Mereka ini sebenarnya tak berbuat apa – apa pun. Cuma pandai mengeji begitu begini sahaja. Sebab yang ketara ialah (mereka sebenarnya malas), kononnya tidak mahu campur, kononnya kami berkecuali dari politik, kononnya tidak ada masa, kononnya tidak mahu bergaduh serta pelbagai konon lagi yang terus menerus dicipta dan didendangkan.

Dalam aktiviti diperingkat masyarakat seperti Persatuan Ibu Bapa & Guru, Persatuan Penduduk, bila dipanggil ke mesyuarat ataupun perbincangan bersama, yang hadir selalunya muka yang itu juga, yang biasa nampak dimana – mana. Bila memilih para AJKnya akan dipilih orang yang sama juga. Orang yang inilah akan dikata begitu begini oleh orang lain yang tidak mahu datang – datang serta menjelma.

Dalam keadaan yang lebih teruk lagi akan wujudlah ayat – ayat bahawa orang – orang dari Parti Politik A atau B ataupun C yang menguasai itu dan ini. Orang yang mengata begitu begini terus tidak mahu menyokong, kononnya tidak mahu ia dikuasai oleh orang politik. Jadi lebih senang balik rumah tutup pintu serapat – rapatnya. Bila terdengar ada kecurian pada sebelah malamnya pulak, tidak juga bangun membantu. Bila sedar keesokkan harinya, pura – pura tak dengar, handphone mati, terdeman pula malam tadi serta lain – lain ayat dewata terindah abad ini.

Realitinya orang yang dikata begitu begini tu ada sumbanganya, tetapi orang yang mengata begitu begini kepada orang lain apa pula sumbangannya selain daripada mengata begitu begini?

Inilah dia realiti masyarakat Malaysia hari ini!

Anda siapa? Yang dikata sebagai orang yang begini begitu atau orang yang mengata orang lain sebagai begini begitu?

Terpulang…..Saya tahu saya dimana!

No comments: