Tuesday, December 1, 2009

Persediaan ke arah Falsafah Baru Tahun 3,000: Melayu Masa Hadapan ~ Mari Kita Rebut Peluang Masa Hadapan, jadi Kemaskinikan Diri serta Anak – Anak Kita! Mari Bangun, Cipta Peluang dan Kurangkan Mengata Orang Lain!


Saya pasti kita hari ini telah membaca dan mengetahui tentang anak – anak muda (yang umur mereka telahpun meningkat sekarang ini) seperti Shahril Ridza (kini KWSP), Abdul Rahman (kini Ekuinas), Ahmad Zaki Zahid (kini MRCB), Omar Mustapha (kini Petronas), Khairy Jamaluddin (kini Ahli Parlimen), serta lain – lain termasuk yang mengepalai Syarikat Perumahan Negara Berhad, Pengurusan Aset Air Berhad, Khazanah Nasional Berhad, Maybank Investment Bank, Takaful Nasional Berhad etc, etc, etc.

Di pihak Kerajaan mungkin telah wujud unit khas bagi melatih para teknokrat muda untuk keperluan masa hadapan, di samping peranan yang dimainkan oleh GLC sendiri ke arah tersebut. Bakat – bakat muda ini dikenalpasti, diberi ruang untuk mendapat pendidikan yang terbaik, dibentuk kepimpinannya dan diberi peluang menerajui dipelbagai peringkat jawatan di Syarikat Kerajaan, GLC dan lain – lain lagi.

Saya tidak mempersoalkan mereka ini layak atau tidak. Itu rezeki yang Allah SWT kurniakan dan terpulanglah kepada mereka bagaimana untuk melaksanakan amanah yang telah diberikan. Yang betul dan baik kita sokong, yang salah kita tentang dan lawan hingga ke pengakhiran. Walau kena ISA sekalipun!

Yang saya ingin tegaskanlah ialah dalam kita membina pendidikan anak – anak, kita kena menyediakan cabaran mereka untuk masa yang akan datang. Cuba kita lihat pendidikan, pengalaman, influence, etc – etc Mamat – Mamat yang di atas (Note: This is a personal observation & it’s not a saintific study, including no malice towards anybody):

a. Mesti Lulus dari Ivy League Universiti (Cambridge, Oxford, Harvard, London School of Economics, etc) atau dari Universiti Utama Antarabangsa yang lain. Kalau dari Universiti Kebangsaan Malaysia tak main, Universiti Al – Azhar pun tak main. Ayat yang penting ialah Universiti Tersohor / Antarabanagsa Dunia yang terletak di England, USA, Australia dan lain – lain lagi.

ANDA? I’m graduated from Local University in Malaysia in Bangi, Selangor. That’s why when applied for job, I’m not even shorlisted!

b. Lulus pula dengan Cemerlang iaitu 2nd Class Upper atau 1st Class Honours. Lagi bagus jika CGPAnya ialah 5.00. Ditambah pula kemudian dengan MBA yang CGPAnya ialah 7.00. Lagi cun jika MBA tersebut datangnya dari Oxford atau Harvard.

ANDA? I’m thinking to do Masters in Philosophy. You moron, they only want MBA related la!

c. Majoritinya pernah bekerja dengan firma – firma perundingan seperti Booz, Allen & Hamilton, McKinsey & Company Inc. atau perakaunan antarabangsa seperti PWC, KPMG samada di USA atau England. (Takkan la jika USA atau England sahaja kita kategorikan sebagai antarabangsa?).

ANDA? I’m a freelance Consultant to bright & upcoming Kampung politician. The politician thinks he is la.

d. Majoritinya juga jika bergelar Akauntan yang diiktiraf oleh Accountant Body of England, Wales, Australia, USA, etc, etc. Jika lulusan undang – undang has been called to the Bar of England and Wales, begitulah lebih kurangnya. Kalau setakat attach dengan Jawatan Kuasa Kemajuan Kampung (Negeri) atau Jawatan Kuasa Kemajuan Kampung (Persekutuan) Kampung anda, sila rentikan. Itulah yang pergi buat JKKK (N) serta JKKK (P) nak buat apa? Buang duit aje.

ANDA? I’m accrediated by Merlin, the Socerer of Camelot, the Land of Arthur. FYI, Camelot is in England.

e. Dalam kesibukkan bekerja pula, dapat membuang short course terutamanya dari Harvard, etc, etc, etc.

ANDA? I have done short course in Cooking.

f. Di Malaysia antara pengalaman kerja ialah antara lain bekerja dengan Merchant Bank, Accounting Firm, Cawangan of International Consulting Firm, etc, etc.

ANDA? Bank is chasing me to pay up my loan.

g. English is their 1st Language in every thing.

ANDA? I got A1 in my SPM & SRP English.

So, are we for the challenge? Better be prepared for the war.

This will be survival of the fittest, the cleverest, the most educated, etc etc etc, or you will die with your eyes open!

1 comment:

ME, UNVEILED said...

:-))))))))))))))) My one cent opinion : depends on how one perceives the definition of persediaan ke arah falsafah baru tahun 3,000. Who knows the philosophy might have a twisted twist in the end. For all that I know, I am praying for one.

the fittest , the cleverest the most educated may win in one way but actually a definite loser in another.

Only the best man will win everything.