Thursday, June 18, 2009

Pandangan berkenaan Kerajaan Perpaduan UMNO / PAS. Gayanya macam tak jadi? Mengapa?

Apa yang sebenarnya telah terjadi kepada PAS – UMNO dalam konteks Kerajaan Perpaduan???? atau dalam definisi yang pelbagai tetapi membawa kepada maksud yang sama.

Seolah – olahnya tarik tali yang sedang berlaku ini begitu hebat dengan arus yang bergelora sekali. Jangan PAS kena Tsunami dan PAS perlulah berwaspada!

Nampaknya arus yang menentang gagasan Kerajaan Perpaduan didokong sendiri oleh Tuan Guru Dato’ Seri Hj Nik Aziz Nik Mat. Kenapa:

Saya nampak ada beberapa faktor yang kemungkinannya meningkatkan ketidak percayaan tersebut.

Satunya dari aspek personaliti – personaliti yang terlibat. Walaupun mungkinnya secara peribadinya Tuan Guru Nik Aziz tiada masalah dengan Dato’ Seri Najib, tetapi beliau mungkin bermasalah secara konsep berpolitik dengan Dato’ Seri Najib. Tambahan pula, isu – isu yang berlegar sekeliling Dato’ Seri Najib terus mewarnainya tanpa ada jawapan yang konkrit. Nilai kepercayaan inilah yang perlu ditingkatkan oleh Dato’ Seri Najib jika beliau sendiri benar – benar ingin berbincang secara serius dengan PAS. Betul idea asalnya dari PAS tetapi UMNO haruslah memperlihatkan mereka bersedia.

Kenapa pada masa Pak Lah pertemuan atau perbincangan dapat berlaku dengan aman tanpa banyak hooo hahahahaah seperti sekarang ini.

Sebenarnya, nilai – nilai serta apa yang berada di lubuk hati Dato’ Seri Najib tidak pernah dimaklumi oleah masyarakat terbanyak. Beliau sedikit sebanyak penuh enigma. Orang seperti ini akan terus terbelenggu. Eloklah Dato’ Seri Najib clarify jika ada apa – apa isu / maklumat yang wajar dikongsi bersama.

Keduanya, golongan muda PAS sendiri tidak beberapa menerima idea yang diutarakan berkenaan Kerajaan Perpaduan ini. Saya berpendapat kerana jika perbincangan ini berlaku, PAS harus bertemu dengan “Old Guard” UMNO. UMNO sejak PRU 12 telah gagal menonjolkan pemimpin – pemimpin muda yang sama bagus, sama hebat dari pelbagai segi dengan PAS.

Ramai dari kita boleh menamakan pemimpin – pemimpin muda PAS dan tahu berkenaan latar belakang mereka seperti Salahuddin Ayub, Dr. Mujahid Yusof, Dato’ Seri Nizar. Tetapi siapakan pemimpin – pemimpin muda UMNO yang akan mewarisi perjuangan UMNO selain dari YB Khairy Jamaluddin. Siapa??????????????????? Tentu jawapannya ramai yang tidak tahu dan nampak siapa.

Pemimpin – pemimpin muda dalam UMNO ini perlu diketengahkan kerana mereka inilah yang akan untung atau rugi hasil dari perbincangan Kerajaan Perpaduan ini. Tetapi jika pemimpin – pemimpin PAS hendak berbincang atau berhadapan dengan “Old Guard” UMNO mereka ini tidaklah beberapa yakin akibat dari pelbagai faktor yang telah menjadi rahsia umum.

Jadi dimanakan para pemimpin muda UMNO seperti Dato’ Saifuddin Abdullah, Dato’ Ahmad Masalan, dlll selain YB Khairy Jamaluddin. Ehhhh siapa lagi pemimpin muda UMNO? Orang tidak tahu, silalah UMNO memperkenalkan mereka. Rakyat serta PAS ingin tahu siapa mereka ini semua. Jika ditakdirkan UMNO terus memerintah adalah amat penting agar pemimpin muda ini diketengahkan sekarang!

Ketiganya kita boleh melihat dari sudut pergeseran dasar. Dasar – dasar UMNO selama ini begitu banyak menindas PAS. Jadi UMNO kenalah memperlihatkan bahawa mereka akan mengamalkan dasar – dasar baru yang lebih terbuka, rasional serta matang. UMNO bolehlah memperlihatkannya dengan perhubungan baru dengan kerajaan PAS Kedah & Kelantan. Mungkin selepas ini barulah sedikit sebanyak ketegangan dan pergeseran mengenai dasar ini akan berkurangan dan dapat memberikan muafakat kepada kedua – dua pihak.

Ini dapat jelas dilihat melalui sentimen atau ayat seperti yang di katakan oleh Ketua Pemuda PAS yang baru bahawa “Kita anggap perbincangan ini seperti Musa bertemu Firaun”. Siapa Musa, siapa Firaun, buatlah telahan sendiri!

Keempatnya, dari kacamata PAS, UMNO sedang nazak. Ini merupakan psy - war PAS dan Pakatan Pembangkang bahawa UMNO sedang nazak dan menerima tekanan di dalam pakatan BN itu sendiri.

Malahan para pemimpin PAS seperti YB Dr. Mujahid Yusof terang – terangan menganggap UMNO nazak. Cuma UMNO aje buat – buat tak dengar. Buat apa nak bergabung dengan orang yang nazak. Jadi UMNO kenalah tunjukkan bahawa mereka sebenarnya masih hebat dan berkuasa. Cuma saya tak pasti bagaimana? Kerana secara realitinya, UMNO sekarang terkepung diperingkat akar umbi. Sekian banyak isu yang timbul tidak dapat dijelaskan dengan betul kepada ahli – ahlinya dan rakyat kebanyakkan.

Jadi kempat – empat fakta ini sedang berada dihadapan mata kepala para pemimpin UMNO / PAS. Buatlah keputusan dan berlapang dada. UMNO kena melihat kekuatannya semula untuk leverage semula posisi politiknya.

No comments: