Wednesday, June 17, 2009

VVIP atau VIP! Pertimbangkan rakyat dahulu!

Orang Malaysia ini boleh dikatakan agak melampau reaksinya terutama jika bergelar “VIP”. Malahan saya ingat hanya di Malaysia sahaja ada satu kategori yang statusnya hebat (serta mungkin syok sendiri) iaitu “VVIP”. Jika kita dilihat dipelbagai majlis rasmi di tanah air kita, sebagai contoh: “VVIP”nya ada 12 orang, tetapi “VIP”nya pulak ada 150 orang. Puhhhhh semuanya mahu bertaraf “VIP” disini, bertaraf “Guest” bagi ke majlis – majlis, ramai yang agak keberatan kerana tidak dilayan. Sepatutnya yang bertaraf “VIP” tidak lebih 12 orang dan selebihnya bertaraf “Guest” sudah memadai. Status bergelar “VVIP” ini tidak ada dan tidak perlu untuk diwujudkan.

Jika dijalan – jalan raya pulak, “VVIP” ini (statusnya dia beri sendiri) asyik nakkan kemudahan “outrider” sehingga aksi mereka ini menganggu pengguna jalan yang lain. Jika mereka ini bertaraf Yang Dipertua Agong, Sultan / Gabenor, PM atau Timbalannya, saya yakin tidak ada masalah. Tetapi jika semua Menteri, Ketua – Ketua tertentu di Jabatan – Jabatan tertentu pun mahukan “outrider” maka kesesakkan jalan raya terutama di Kuala Lumpur ini akan lebih parah.

Janganlah dibibir mulut menyatakan faham akan masalah rakyat tetapi bersikap mementingkan diri sendiri!. Jika perlu ke sesuatu lokasi dengan lebih cepat, silalah keluar awal. Janganlah mencari jalan mudah dengan penggunaan “outrider” pada waktu puncak. Sebabnya jalan yang sedia sesak tidak boleh lagi dibelah ke kiri ataupun ke kanan.

Saya ingat sudah sampai masanya semua yang merasa dirinya “VVIP” atau “VIP” merancang masa perjalanan mereka dengan lebih baik. Rakyat bersesak setiap hari dijalan raya dan tidaklah kami mahu kesesakkan ini ditambah dengan perjalanan memotong menggunakan “outrider” oleh “VVIP” atau “VIP”. Jangan hanya berkata kami faham masalah rakyat tetapi tindakannya berbeza sekali.

Harap para pemimpin politik yang dari mulutnya yang asyik keluar “Kami Faham Masalah Rakyat” sedar dan berubah. Kepimpinan perlu menjadi contoh dan bukannya menambah beban kepada rakyat.

No comments: