Friday, June 5, 2009

PAS kini didalam persimpangan dilema!

Pertama – tamanya Ahlan Wa Sahlan kepada semua ahli PAS ke arena politik penuh “complicated” yang penuh jerangkap samar dimana – mana sekalipun.

PAS kini berada di dalam dilema berkenaan persoalan bagaimana untuk bergerak ke hadapan. Jangan salah faham! PAS sememangnya telah bergerak amat maju ke hadapan akibat pilihanraya ke 12.

Tahniah kepada PAS kerana sehingga saat ini telah berjaya menunjukkan bahawa mereka telah berjaya melahirkan golongan pemimpin masyarakat / rakyat yang begitu profesional dan majoritinya amatlah lebih baik dari para pemimpin UMNO!

Namun begitu, PAS menghadapi persimpangan dilema. Mahu ke mana? Keenakan kuasa telah mampu dirasai. Sedap rupanya. UMNO / BN terencat serta hampir punah ranah akibatnya. UMNO / BN lagi dilema sebenarnya. Hanya sebahagian yang ingin merubah, namun sebahagian besarnya ingin agar UMNO / BN seperti dahulu. Sikap seperti dahululah yang meranapkan UMNO / BN.

PAS janganlan mengeji UMNO terutamanya dengan hina sekali. Kerana Tuan Guru Nik Aziz adalah berkata “Jika perlu berkawan dengan syaitan untuk berkuasa, maka terpaksalah dibuat”. Ini merupakan sifat politik yang jelas menjadi ikutan PAS. PAS jangan lupa bahawa DAP terutamanya para pemimpin veterannya tidak senang dengan Islam sedikit sebanyak. Malahan majoriti dari mereka ini merupakan penganut ajaran Nasrani yang tegar.

Jadi PAS nak pilih yang mana? Itu terpulanglah pada PAS. Tetapi janganlah hanya sebab kuasa yang telah terbayang dihadapan mata maka UMNO dikeji dengan sesungguhnya. UMNO majoritinya ISLAM. Mungkin fahaman falsafah keislamannya berbeza. Iaitu ekonomi mesti dikuatkan, barulah agama dan institusi lain kuat. Berbanding dengan PAS yang mahu agama kuat dahulu, barulah yang lain akan kuat jua.

Inilah perbezaannya akarnya. Tunjangnya sama iaitu ISLAM!.

PAS parti yang kuat sebenarnya dan kini dilihat sebagai bakal menggantikan UMNO. Tetapi jangan pula lupa, UMNO hampir hancur selepas 50 tahun!

Jangan akibat seronoknya berkuasa maka PAS akan jatuh dengan lebih cepat lagi. Kita boleh kata macam – macam sehinggalah kita diuji. Semasa Perang Uhud berapa ramai yang tewas dengan ujian Allah dengan emas permata!

Terpulanglah kepada PAS!

Buatlah pilihanan yang tepat, bersabar dan berdoa! Sebab PAS selalunya suruh orang lain buat begitu. Harap mereka pratikkan juga.

No comments: