Wednesday, June 3, 2009

Persoalan berkenaan Bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh tempohari

Sebagaimana berita – berita yang tertera, didapati sumber – sumber berita yang keluar di media massa benar – benar berkecamuk. Malah dilihat olah – olah tiada koordinasi di antaranya. Yang nampak dengan jelas hanya usaha untuk memastikan bahawa Jabatan lainlah yang sebenarnya bersalah dan bertanggungjawab. Tetapi bila menerima pujian dan bangga – banggaan, maka Menteri Besar atau Menteri terbabitlah yang akan menerimanya.

Inilah sebenarnya kelemahan Kerajaan yang ketara dan dibenci oleh rakyat terbanyak!

Mula Menteri Besar Terengganu kite kata akan diperiksa siapa yang bertanggungjawab samada kontraktor atau kelemahan kawal selia oleh agensi – agensi terbabit.

Menteri Kerja Raya pulak kata ia membawa malu kepada industri pembinaan Malaysia!.

Lepas tu, lawatan Menteri Belia & Sukan dan keluarlah pulak bunyi bahawa Kementerian beliau tiada kuasa khusus untuk mengawal. Beliau mahukan kuasa pengawalan. Jadi kalau tiada kuasa, sebagai ahli kepada cabinet Kerajaan yang memerintah, buatlah kertas kerja untuk meminta kuasa tersebut. Bukannya hanya bercerita seolah – olah beliau & Kementeriannya lemah sekali. Sedangkan beliau ialah ahli Kabinet kepada Kerajaan yang memerintah & bukannya ahli Kabinet kepada Kerajaan – Kerajaan Negeri yang berpaksikan Pakatan Rakyat. Apalah……………….

Hari ini pulak, keluar cerita bahawa JKR memaklumkan Bumbung Stadium tersebelum belum ada Sijil Tamat Kerja. Malahan masih dalam tempoh jaminan. Dalam tempoh jaminan tu normal bagi penggantikan kerosakan bukannya runtuh!

Menteri Besar Terengganu pulak berkata kelemahan struktur bumbung telah lama dimaklumkan tetapi tindakan oleh JKR agak lambat.

Aduh…. usaha menuding jari tampak sedang berleluasa.

Kerajaan seharusnya:

Tidak banyak mengeluarkan pelbagai kenyataan tanpa asas, baik dari Menteri Besar, Menteri – Menteri ataupun JKR.

Selepas kejadian, sepatutnya satu agensi sahaja yang mengeluarkan apa – apa kenyataan berkaitan. Itupun haruslah menjurus apa tindakan selanjutnya. Kalau hanya mahu salah menyalah, baik tak payah!

Yang penting ialah koordinasi! Bukannya berkata – kata tanpa pertimbangan.

Rakyat ingin melihat Kerajaan yang in control walaupun menerima asakkan politik bertubi – tubi. Jika Nampak kelemahan ketara menunjukkan Kerajaan sedang lemas kerana asakkan – asakkan tersebut.

Kerajaan yang sedia ada telah memerintah begitu lama tetapi persoalan asas – asas keselamatan tetapi menjadi pertikaian!

Kalau tak tahu bagi sayalah buat!!!!! Senang!!!!! Sebab saya tahu apa yang perlu dilakukan!!!!!

Jumpa dipilihanraya akan datang!

No comments: