Monday, July 20, 2009

Isu Pendidikan Anak – Anak lagi…..

Selepas maklumat berkenaan pemansuhan PPMSI diumumkan, rupa – rupanya isu berkenaannya belum lagi selesai.

DAP menyatakan PPMSI perlu diteruskan, sementara PAS bersetuju dengan langkah Kerajaan. Cumanya PAS mahu ia dilaksanakan segera dan bukannya bermula pada tahun 2012.

Rupa – rupanya para pemimpin politik memang amat berminat untuk mempolitikan pendidikan. Jika semasa PAS mengambil alih Terengganu, anak – anak yang belajar di Tadika KEMAS tiba – tiba dihalau keluar dan tiada tempat pembelajaran alternatif diberikan.

Saya sebenarnya amat pantang dan begitu marah jika pendidikan anak – anak bangsa dipolitikkan. Sedarlah wahai insan – insan yang berpolitik bahawa Tadika Kemas sebagai contohnya memberikan pendidikan asas kepada majoritinya anak – anak yang datang dari keluarga miskin. Jangan kerana parti anda pun mempunyai rangkaian Tadika yang tersendiri maka anda menganggap Tadika yang lain hanya akan menyebabkan neraka ALLAH akan lebih ramai penghuninya kelak!

Sepatutnya pendidikan anak – anak terutama dari keluarga miskin dibantu oleh semua pihak baik kerajaan, parti – parti politik dan keseluruhan masyarakat setempat.

Satu lagi jangan mengajar anak – anak tersebut tentang berpolitik gaya bodoh kita semua, kerana umur mereka belumlah lagi sampai untuk menilai yang mana baik dan buruk. Yang perlu ialah menunjuk ajar dengan tulus dan ikhlas.

Semalam Saudara Razali Ibrahim (Naib Ketua Pemuda UMNO), menyarankan agar UPSR dimansuhkan kerana ia didapati tidak fokus kepada pencapaian murid-murid dalam semua mata pelajaran.

UPSR juga menurut beliau menjadi medium persaingan murid-murid untuk memasuki sekolah berasrama penuh dengan hanya menumpukan lima mata pelajaran sahaja. Ehhhh sudah tentulah.

Diberitakan bahawa kerajaan mahu menggunakan pendekatan baru dan seimbang seperti menilai prestasi pelajar secara holistik. Ini yang bakal menjadi persoalan. Setiap Menteri baru yang naik, aktiviti berkaitan pendidikan berubah – ubah sebagaimana pasang surutnya air laut.

Apa sahaja pendekatan yang hendak digunakan mestilah telus dan objektif.

Yang pasti perlu ada ialah memberikan segala jawapan kepada permohonan ke tingkat seterusnya dan bukannya menyediakan jawapan yang meleret sehingga tiada siapa yang pasti kelak dimana kesudahannya.

Kemasukkan ke sekolah – sekolah asrama penuh sekarang ini sebenarnya penuh enigma. Bayangkanlah berapa banyak kuota – kuota tertentu telah disediakan untuk anak – anak tentera, Polis. Kakitangan Kerajaan, Felda, Felcra dan lain – lain. Malahan dengarnya ada juga kuota untuk anak – anak kakitangan MARA. Jadi anak – anak dari golongan yang bukan di atas bagaimana pula?

Akhirnya semua pihak yang menguruskan pendidikan anak – anak perlu telus, jujur dan ikhlas.

Jangan kita perjudikan teras pendidikan anak – anak untuk keuntungan politik yang sementara.

No comments: