Wednesday, September 2, 2009

Perlunya ahli politik serupa macam orang lain! Jangan pula jadi hantu bukan hantu, orang bukan orang!

Masyarakat hari ini tidak dapat menghubung kait cara serta corak hidup para pemimpin politik dengan apa yang mereka tempuhi hari – hari. Ini menjadikan kehidupan ahli politik yang semakin ramai jauh terpisah dari rakyat.

Walaupun begitu, rakyat mengerti bahawa ahli politik bukanlah jelmaan jin ataupun hantu raya serta hantu air. Tetapi akibat jurang yang semakin besar menyebabkan kehidupan ahli politik seolah – olah seperti “urban legend”. Lebih drama daripada benarnya! Lebih tipu dari betul. Tapi salahnya ialah ahli politik itu sendiri sebab cuai dan ada kemungkinan berfikir bahawa my private life is entirely mine. Wrong, when you are politician, your private life will become official!

Contoh sedia ada

Cuba kita lihat Tuan Guru Nik Aziz. Rumahnya dan kehidupan yang masyarakat nampak begitu sederhana. Malahan dikatakan, beliau hanya makan nasi kosong berlaukan telur mata kerbau yang digoreng oleh isterinya. Wahhhh ini sudah tentu akan menjadi legenda selepas ini.

Cuba kita lihat Tun Mahathir pula. Walaupun beliau menjadi Perdana Menteri untuk satu jangkamasa yang lama tetapi hubungan dengan masyarakat tetap ada. Beliau setiap Ramadan akan ke Pasar Ramadan Jalan Raja Alang untuk membeli juadah kesukaannya. Malahan setiap tahun beliau akan ke Pasar Rabu, Alor Star untuk mengambil songkok yang ditempahnya serta membeli kuih raya.

Mengapa? Sebab beliau mahu masyarakat tahu bahawa beliau adalah seperti mereka juga. Ada tempat kegemaran, juadah yang disukai, barang yang diminati serta keinginan untuk memilih. Bukannya semua dibuat oleh para pembantunya walaupun beliau mampu mengarahkannya sahaja. Dengan kata lain “I’m like you and I’m no ghost”.

Citra pemimpin politik sekarang

Tetapi bagaimana para pemimpin utama politik Malaysia hari ini. Dato’ Sri Najib telah mulai nampak bersama masyarakat, tetapi perlu dipertingkatkan. Masyarakat perlu tahu apakah aktiviti peribadinya yang seperti orang lain juga!

Tetapi bagi Tan Sri Muyiddin Yassin semuanya penuh misteri. Beliau perlulah membuka ruang peribadinya sedikit agar masyarakat lebih mengetahuinya.

Para Menteri serta ahli – ahli politik lain perlulah menampakkan diri di aktiviti masyarakat. Kena kurangkan sikit layanan first class. Cuba buat seperti Tun Dr. Mahathir sedikit. Bertemu rakyat dalam melaksanakan aktiviti bercorak peribadi. Biar rakyat nampak bahawa kita pun serupa mereka dan bukannya pelesit yang datang dari entah mana.

Akhirnya semua pemimpin politik akan kembali untuk dinilai oleh rakyat dan diundi. Jadi perlulah dibuat persediaan rapi dan satu darinya ialah rakyat telah sedia kenal kita. Bila telah kenal kuranglah sebarang unsur – unsur urban legend atau cerita – cerita terlebih garam + ajinomoto yang berlegar – legar.

Rakyat perlu tahu bahawa ahli politik adalah manusia seperti mereka dan bukannya jembalang tanah! Buat yang lain tak tahu, hanya ingin merasuk sahaja!

Fikirkan sejenak dan jangan pula jadi orang bukan orang, hantu bukan hantu!

No comments: