Wednesday, November 25, 2009

'Jangan larang Nik Aziz letak jawatan' - Nik Abduh Nik Aziz, EXCO Dewan Pemuda PAS Pusat / Anak YAB Tuan Guru Nik Aziz

Kita seharusnya bersetuju dengan pandangan (boleh juga ditakrifkan sebagai permintaan) ini. Janganlah kita begitu mementingkan kepentingan sendiri kerana ingin terus berkuasa sehingga tidak mahu melepaskan beliau dari jawatan tersebut. Dalam politik, there’s no such thing is status quo. In fact, in life also like that!

Dalam proses kepartian, setiap parti seharusnya menunjukkan berlakunya proses perubahan kepimpinan. Menukar individu di hieraki tertinggi parti merupakan salah satu dari elemennya, tidaklah terkecuali PAS Kelantan terutamanya.

Dahulu sekian ramai mengkritik sebuah Parti yang lain kononnya balik – balik yang itu, pusing – pusing yang sama tetapi janganlah PAS Kelantan pun seperti Parti itu.

Malahan ketika salah seorang Menteri Besarnya di sebuah negeri di Utara tiba – tiba stroke, seolah – olah tiada pengganti yang dapat dinamakan. Malu bukan kepalang. Sebab menurut Setiausaha Agung Parti itu, jumlah keahlian melebihi 2 juta orang. Punyalah ramai ahli, tetapi untuk mengganti seorang Menteri Besar yang sedang sakit begitu payah.

Jadi PAS Kelantan sudah sampai masanya menunjukkan sesiapa yang bakal menggantikan MB Kelantan. Malah pandangan anaknya boleh dianggap sebagai permintaan dibawah sedar yang empunya badan. Kita sedar, sesiapa pun yang dipilih dan dinamakan kelak akan menimbulkan sedikit sebanyak perdebatan dan perbezaaan. Tetapi itulah politik!

Pemimpin perlu berganti pada setiap keadaan! Tiada yang terkecuali. Rakyat melihat semua itu. Janganlah hanya berani mengkritik tentang kononnya Parti itu tidak mahu berubah dan terus dikatakan bahawa rakyat akan mengubah Parti itu kelak. Tetapi anda di PAS Kelantan pun lebih kurang begitu juga sikapnya.

Jika pun YAB Tuan Guru Nik Aziz masih mahu diteruskan kepimpinannya, silalah tunjuk siapa bakal menggantikannya. Adalah lebih baik yang bakal menggantikannya mengambil peranan yang lebih prominen. Bukannya yang mungkin bakal mengganti kata beliau tidak mahu dan berilah peluang itu pada orang lain. Sementara itu, bakal pengganti yang satu lagi kata mohon dinamakan pengganti. Aikkk tolak menolak nampaknya.

Jangan jadi seperti Pulau Pinang! Akibat ketidak tentuan Tan Sri Koh Tsu Koon menamakan penggantinya, jatuh berkecai Parti Gerakan di sana. Tan Sri Koh Tsu Koon pula sedang beralih angin ke kerusi Parlimen, tetapi meninggalkan negeri yang diterajuinya terkontang – kanting. Bila rakyat marah dan kecewa, maka berlakulah seperti yang telah berlaku pada Mac 2008.

Sebagai Parti Main Stream PAS kena bersedia. Cabaran dibahu anda!

No comments: